Kulttuuriyrittäjyyden konferenssi Kulttuuritehdas Kehräämössä 10.–11.12.2012

Mitä kulttuuriperintö merkitsee alueen hyvinvoinnille? Miten sitä voidaan hyödyntää paikan markkinoinnissa? Entä miten yrittäjien verkostoitumisesta ja yhteistyöstä saadaan lisäarvoa alueen brändille? Näitä ja muita luovan talouden monialaisia ilmiöitä tarkastellaan Cultural Entrepreneurship -konferenssin kansainvälisissä ja aluetta koskevissa puheenvuoroissa ja tutkimuksissa.

Aika: 10.–11.12.2012 klo 8.30– 17.00 ja 8.30–17.00
Paikka: Kulttuuritehdas Kehräämö, Pumpulikatu, Puuvillatehtaan sisäpiha, 28100 Pori

Cultural Entrepreneurship -konferenssissa (Cultural Entrepreneurship Conference, CEC) kuullaan puheenvuoroja sekä yrittäjyyden että paikan brändäyksen asiantuntijoilta. Kaksipäiväisen konferenssin ensimmäisen päivän teemana on yrittäjyys. Keynote-puheenvuoroissa luovien alojen yrittäjyyttä ja markkinointia luotaa yliopistolehtori Charlotte Carey (Creative Industries Marketing, Birmingham City Business School). Matkailun professori Seppo Aho (Lapin yliopisto) puolestaan kertoo harrastusten merkityksestä yrittäjyyteen. Tuottajatoiminnan mahdollisuuksia luovan alan verkostoissa esittelevät case-esimerkissään tuottaja Nina Luostarinen ja tutkimus- ja kehityspäällikkö Timo Parkkola (HUMAK).

Konferensin toisena päivänä keynote-puheenvuorot keskittyvät kulttuuriperinteen ja brändäyksen teemoihin. Paikan brändin yhteydestä kulttuuriperintöön puhuu tutkija Robert Govers (University of Leuven) ja apulaisprofessori, bränditutkimuksen dosentti Anne Rindell (Hanken) pureutuu paikan mielikuvan syntyyn. Molempina päivinä konferenssin tutkijat lähestyvät teemoja joko taloudellisesta, sosiokulttuurisesta tai poliittisesta näkökulmasta. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö järjestää konferenssin yhteistyössä Rotterdam School of Managementin ja Copenhagen Business Schoolin kanssa.

Tervetuloa kaikki aihepiiristä kiinnostuneet kulttuuri- ja matkailualan ammattilaiset, yrittäjät, yhdistykset, tutkijat, kehittäjät ja opiskelijat!

ILMOITTAUTUMINEN

Konferenssi on kaikille avoin ja maksuton.
Ilmoittaudu verkkolomakkeella perjantaihin 7.12.2012 mennessä.

Conference program (pdf)

OHJELMA

MAANANTAI 10.12.2012
Paikka: Kulttuuritehdas Kehräämö, Pumpulikatu

8.30 Ilmoittautuminen ja kahvi

9.00 Opening words
Aino-Maija Luukkonen, Mayor, The City of Pori

9.15 Hobbies as inspiration and exercise forum for entrepreneurship
KEYNOTE: Seppo Aho, Professor, Ph.D. University of Lapland

10.15 Tauko

10.30 Creative disciplines education; a model for teaching entrepreneurship and the paradox of teaching ‘creatives’ entrepreneurship
KEYNOTE: Charlotte Carey, Senior Lecturer in Creative Industries Marketing, Birmingham City Business School

11.30 Lounas (omakustanteinen)

12.30 Producer as an enabler of creative networks
Practical case: Nina Luostarinen, Producer, M.A. & Timo Parkkola, RDI Manager, M.A. HUMAK University of Applies Sciences

13.00 TRACK 1: ECONOMIC DYNAMIC
Chair: Frank Go, Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam

Mass tailoring of visual fine arts: a business model based on a service network
Tuomas Pohjola, Turku School of Economics at the University of Turku

The relevance of cultural production – Pori Jazz   in boosting place brand equity
Arja Lemmetyinen, Turku School of Economics at the University of Turku, Frank Go, Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam & Mervi Luonila, Turku School of Economics at the University of Turku, Pori Unit

14.00 Kahvi

14.30 TRACK 2: SOCIO-CULTURAL DYNAMIC, PARALLEL TRACKS 2A AND 2B

TRACK 2A
Paikka: auditorio 240 (2. krs), Porin yliopistokeskus

Chair 2A: Lise Lyck, Copenhagen Business School

The contextual approach to enterprise learning in basic education and vocational education: the critical success factors at different school levels
Lenita Hietanen, University of Lapland & Taina Järvi, Lapland Vocational College

Design thinking as a means of developing joined business environment by entrepreneurs of two different fields
Tarja Toikka, Aalto University

Developing entrepreneurial opportunities through networking – Case Satakunta cultural tourism business network
Lenita Nieminen, Turku School of Economics at the University of Turku & Arja Lemmetyinen, Turku School of Economics at the University of Turku

Cultural heritage and entrepreneurship – a source of inspiration for community entrepreneurship and social innovation in rural area
Kärt Summatavet, Estonian Academy of Arts & Mervi Raudsaar, University of Tartu

TRACK 2B
Paikka: Kulttuuritehdas Kehräämö

Chair: Ulla Hakala, Turku School of Economics at the University of Turku

Brand identity in the context of higher education
Kati Suomi, Turku School of Economics at the University of Turku, Pori Unit, Arja Lemmetyinen, Turku School of Economics at the University of Turku, Pori Uni & Frank Go, Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam

From unbounded ideas to innovations on markets where customer rules – Introduction to idea based main elementary innovation model, Kari Salo, Seinäjoki University of Applied Sciences

How do teacher students understand entrepreneurship education?
Jaana Lepistö, Rauma Unit, University of Turku Department of Teacher Education & Marja-Leena Rönkkö, Rauma Unit, University of Turku Department of Teacher Education

Informal entrepreneurship activities within reenactment movement

Valery Gordin, National Research University Higher School of Economics in Saint Petersburg & Mariya Dedova, National Research University Higher School of Economics in Saint Petersburg

16.30 Breaching the tourist bubble; A socio-spatial dialectic perspective on event tourism (Kulttuuritehdas Kehräämö)
Frank Go, Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam & Egbert van der Zee, Rotterdam School of Management, Erasmus University

17.00 Conclusion (Kulttuuritehdas Kehräämö)
Ulla Hytti, Professor, Turku School of Economics at the University of Turku, Pori Unit

TIISTAI 11.12.2012
Paikka: Kulttuuritehdas Kehräämö

8.30 Kahvi

9.00 Understanding consumer images in branding activities
KEYNOTE: Anne Rindell, Ph.D, BA, Post-doctoral Researcher, Hanken School of Economics, Adjunct Professor at Turku School of Economics at the University of Turku

10.00 TRACK 1: ECONOMIC DYNAMIC
Chair: Frank Go, Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam

Value creation through co-creating organizational identity
Jennie Elfving, CENTRIA research and development

The role of gastronomic brands in promotion of tourist destination
Valery Gordin, National Research University “Higher School of Economics” Laboratory of Economics of Culture & Julia Trabskaya, National Research University “Higher School of Economics” Laboratory of Economics of Culture

Entrepreneurship orientation towards business performance of small and medium scale enterprises: Reference to Hambanthota District, Sri Lanka
Buddhika Niranjan Gamage, University of Kelaniya, Sri Lanka & Namal Balasooriya, University of Kelaniya, Sri Lanka

11.30 Lounas (omakustanteinen)

12.30 Track 2: SOCIO-CULTURAL DYNAMIC
Chair: Ulla Hakala, Turku School of Economics at the University of Turku

The role of artists in place branding: case study
Tuula Mittilä, Turku School of Economics at the University of Turku & Tanja Lepistö, Turku School of Economics at the University of Turku

Cost-benefit analysis of female migrant workers in Middle East: A case of Sri Lanka
Buddhika Niranjan Gamage, University of Kelaniya, Sri Lanka & Namal Balasooriya, University of Kelaniya, Sri Lanka

13.30 Tauko

13.45 TRACK 3: POLITICAL DYNAMIC
Chair: Ulla Hytti, Turku School of Economics at the University of Turku, Pori Unit

Creative district? The relevance of creative economy for the region – Case Old brewery area in Pori
Mervi Luonila, Turku School of Economics at the University of Turku & Tapio Häyhtiö, Turku School of Economics at the University of Turku

The multiple roles of curators in the production of contemporary art

Sari Karttunen, The Finnish Foundation for Cultural Policy Research (Cupore)

Indo-Sri Lanka maritime security strategy and policy implications for the Indian Ocean
Sandya N. Gunasekara, University of Kelaniya, Sri Lanka

15.15 Tauko

15.30 Place brands and their cultural heritage
KEYNOTE: Robert Govers, Adjunct Associate Professor at University of Leuven and Co-editor at Journal of Place Branding

16.30 Conclusion
Frank Go, Professor of Tourism Management, Rotterdam School of Management (RSM), Erasmus University Rotterdam

Konferenssin kieli on englanti.


LISÄTIEDOT

Konferenssin sivut: www.tse.fi/cec

Arja Lemmetyinen, arja.lemmetyinen(at)utu.fi, 050 520 0770
Kristiina Tattari, kristiina.tattari(at)utu.fi, 050 520 0771
Sara Holmila, sara.holmila(a)utu.fi, 050 520 0781

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: